fredag 29 september 2017

Födelsedagspresenter till jubilarer

Temperaturprojekt som personliga födelsedagspresenter

Att ge bort en present som man virkat, stickat eller på något annat sätt gjort själv för hand blir ju alltid personligt och en lite extra uppskattad present just av den anledningen. Så när det vankades inte mindre än TRE jubilarer i släkten våren 2017 funderade jag länge och väl på vad jag skulle hitta på… och som vanligt (numera) kom virkspirationen från sociala medier.

I januari 2016 träffade jag på något nytt inom virkvärlden: temperaturfilten. Både FB och Instagram flödade över med olika fantastiska skapelser där handarbetaren på förhand bestämt olika temperaturintervall som sedan representeras av olika garnnyanser. Sen var det bara att kolla temperaturen en viss tid på dygnet, eller ha koll på medeltemperaturen, och därefter virka en rad på sin filt per dag eller en ruta till filten varje dag med det aktuella ”temperaturgarnet”. Vid årets slut hade de sedan skapat filtar med otroligt fina projekt med färgskiftningar baserat på årets temperaturskiftningar. Detta var ju en fantastisk idé tyckte jag. I synnerhet när jag insåg att SMHI har ett temperaturregister* över bl.a. dygnsmedeltemperaturen i den stad jag och jubilarerna bor i. Ett tankefrö började gro och jag tänkte att detta kan nog bli en bra och personlig födelsedagspresent till släktens "födelsedagsbarn".   
* Jag valde "Lufttemperatur, dygnsvärde" som parameter och skrev in vår hemstad i "Sök på mätstation" och valde "Historiskt granskade" för att få fram ett Excelldokument med medeltemperaturen för alla dygn sedan 196101-01.

Så efter att jag sammanställt dygnsmedeltemperaturen för jubilarernas födelsedagar (22 februari sedan 1947*, 9 april sedan 1967 och 20 april sedan 1967) började jag leta efter en garnsort med många olika fina nyanser som skulle passa till dessa tre virkprojekt. Valet föll på Sandnes Mandarin Petit och följande tolv nyanser: svart (färgnummer 1099), marinblå (6073), mellanblå (5844), turkosblå (6015), ljusblå (5930), benvit (1002), ljusgul (2002), brandgul (2515), persika (4015), ljus korall (4007), korallröd (4317), röd (4418). De varma nyanserna fick representera sex olika intervaller med plusgrader, den vita nyansen fick representera nollgradigt (dvs. från +0,9 C till -0,9 C) och de kalla nyanserna fick representera fem olika intervaller med minusgrader.
* här fick jag ta hjälp av en annan väderstation från grannkommunen för att få dygnsmedeltemperaturen FÖRE 1961.


Garnnypor med alla färger till temperaturprojekten.


Till första temperaturprojektet (till min fasters 70-årsdag) valde jag mönstret till Persia Lou's, Feather and Fan-filt. Jag la dock bara upp luftmaskor så att det skulle passa som en halsduk. Tyvärr blev halsduken lite kort trots att jag virkade två rader för varje födelsedag. Men 142 rader (2 x 71 födelsedagar) räckte inte för att få till en tillräcklig bra längd på halsduken. Men men… funderar om jag kan lämna in den till någon som ramar in den så kan min faster hänga halsduken på väggen som en inramad bonad istället.



Så till de andra två temperaturprojekten (till min systers och svågers 50-årsdagar) tänkte jag om och val av mönster föll på Corner2Corner (c2c eller hörn-till-hörn, klicka här för mönster och tutorial på svenska) där mitt mål var att göra var sin kvadratisk kudde till jubilarerna. Jag virkade två rader för varje födelsedag förutom deras faktiska födelsedagar 1967, deras 25-årsdagar samt 50-årsdagar som jag virkade tre rader för. Detta för att mönstret bygger på ett ojämnt antal rader men även för att jag ville få en lite större yta med de färger som kuddarna skulle börja och avslutas med samt för att få en färgsymmetrisk mittpunkt på kudden (nyansen för 25-årsdagarna). Det tog ett tag att bli färdig med kuddarna men jag är sååå nöjd med resultatet!






Hoppas detta gav dig lite virkspiration till egna personliga, födelsedagspresenter. Och mönster eller färdigt projekt kan ju vara vad som helst! Avlång kudde i ett våg- eller elipsmönster, filt i V-stitch eller lärkfötter, grytlapp, mandaladuk, löpare till köksbordet eller... eller... eller… Låt fantasin och inspirationen flöda fritt! 😉

Lycka till!




PS. Snälla rara söta, jag är jättenyfiken på hur ditt temperaturprojekt blev! Så ta nu en bild på ditt färdiga alster, lägg ut på Instagram eller Facebook och tagga med #lillavirkevira. Tack på förhand! :D 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar