söndag 24 september 2017

Babyfilt i härligt bubbelmönster

Rolig och färgsprakande bubbelfilt

I början av året fick vi höra den fantastiska nyheten att barnen skulle få ytterligare en liten kusin! Direkt kickade min virkhjärna igång och jag funderade på olika tänkbara mönster och färgkombinationer dag som natt. Efter att näst intill trakasserat min kära svägerska (den blivande modern) på Messenger med olika förslag, kom vi fram till en bubbelfilt i härligt starka regnbågsfärger!

Virkspirationen till filten hittade jag på Pinterest, men hur jag än letade så hittade jag inte mönstret till den. Så då fick det bli till att hitta på ett eget mönster! Filten virkades i Catania* (Schachenmayr), ett härligt bomullsgarn med fin lyster, och min trogna 3,5 mm virknål. Den färdiga filten blev 71 x 79 cm (inkl. kant). Så varsågod, här kommer min version av en bubbelfilt! :D
* Det gick åt sammanlagt 535 g garn: ca 1,5 nystan vardera av cerise (färgnr 114), orange (281), grön (205), turkos (253), blå (201) och lila (113) samt nästan 2 nystan av gul (280) då den även användes till kantvarvet.

Till min bubbelfilt la jag upp 157 lm och fick då en 71 cm bred filt (inkl. den virkade kanten). Om du vill ha en annan storlek på din filt så välj ett antal lm som är delbart med 6 och lägg sedan till 1 extra lm. När du virkar bubblorna, ska bubblorna bildas på ”baksidan” av arbetet. Så man kan säga att just med denna filt kommer avigsidan att vara filtens framsida. Tips nr 1! ”Puffa” gärna till bubblorna så att de putar ut bakåt när du gjort dem. Tips nr 2! Välj gärna ett ojämnt antal färger för att få en, i mitt tycke, finare färgspridning av bubblorna i mönstret.


Förkortningar och förklaringar till mönstret:
  • lm = luftmaska
  • sm = smygmaska
  • fm = fast maska
  • STÅENDE-fm = STÅENDE fast maska, se STÅENDE-stolpe för en beskrivning.
  • st = (vanlig) stolpe
  • Bm = Bubbelmaska
  • liten bm = liten bubbelmaska, gör som Bubbelmaska men upprepa Steg 2 endast fyra gånger (istället för fem som den vanliga Bubbelmaskan) så att du då ska ha fem öglor kvar på virknålen.
  • m = maska
  • osm = Osynlig smygmaska
  • [.........] x ... = upprepa vad som står inom hakparentesen x antal gånger. Till exempel: [1 sm, 1 fm, 1 sm, 1 liten bm] x 3 => gör 1 smygmaska, 1 fast maska, 1 smygmaska i de nästkommande 3 maskorna och därefter 1 bubbelmaska i nästa maska och upprepa detta 3 gånger.
  • (...) = parentesen i slutet av mönstret visar hur många bubblor du ska ha efter varje rad. Detta hjälper dig att upptäcka om något tokigt hände medan raden virkades.

Till min bubbelfilt använde jag följande färgordning: cerise, orange, gul, grön, turkos, blå och lila. Sen började jag om med cerise igen.


Bubbelfilt
Lägg upp 157 lm.
Rad 1: 1 st i 4:e lm från virknålen, därefter 1 st i varje lm raden ut. Vänd arbetet.
Rad 2: 2 lm, 4 st, Bm, [5 st, Bm] x 24, 5 st. OBS! Radens sista stolpe görs alltid i 3:e lm från föregående rad. Byt därefter färg och vänd arbetet. (25 bubblor)
Rad 3: 3 lm, 1 st i varje m raden ut. Vänd arbetet.
Rad 4: 2 lm, 7 st, Bm, [5 st, Bm] x 23, 8 st. Byt färg och vänd arbetet. (24 bubblor)
Rad 5: 3 lm, 1 st i varje m raden ut. Vänd arbetet.
Rad 6: 2 lm, 4 st, Bm, [5 st, Bm] x 24, 5 st. Byt färg och vänd arbetet. (25 bubblor)

Upprepa rad 3-6 tills filten är så lång som du vill ha den. Avsluta filten med rad 4 eller 6 och när du kommit så långt, byt inte färg utan fortsätt med samma färg, vänd arbetet och gör den sista raden:
Sista raden: 1 lm, 1 fm i varje m raden ut. OBS! Radens sista fm görs i 2:e lm från föregående rad. Klipp av garnet och fäst alla lösa trådar.

Kantvarv

Varv 1: OBS! Ha filtens ”bubbelsida” uppåt, dvs. mot dig och börja med en STÅENDE-fm på nått bra ställe på en av kanterna och virka fm runt hela filten: gör 1 fm i varje m på kortsidorna, 2 fm om varje stolpe längst långsidorna och 3 fm i varje hörnmaska. Slut varvet med 1 sm i varvets första ”riktiga” fm (läs Osynliga avslut om du undrar varför sm görs i just den maskan). Vänd arbetet.
Varv 2: 1 lm, 1 fm, 1 sm, 1 liten bm, [1 sm, 1 fm, 1 sm, 1 liten bm] upprepa runt hela filten. När du kommer till ett hörn hoppar du över bubbelmaskan och fortsätter att bara göra smygmaskor och fasta maskor tills du kommit runt hörnet. Då börjar du göra [1 sm, 1 fm, 1 sm, 1 liten bm] igen fram till nästa hörn. Slut varvet med 1 osm, klipp av garnet och fäst lösa trådar.




Ta-daaaa! Filten är nu klar!!!


Och precis som vanligt är jag jättenyfiken av mig och vill gärna se hur din bubbelfilt blev! :) Så ta nu en bild på ditt färdiga alster, lägg ut på Instagram eller Facebook och tagga med #lillavirkevira. Tack på förhand!

Lycka till,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar