tisdag 2 februari 2016

Snäckskalsmössa

Varm och gosig vintermössa i vackert snäckskalsmönster

Det är inte ofta som jag virkar något till mig själv. Oftast virkar jag till mina barn, min man eller andra i min närhet som (jag tror) behöver en mössa eller ska ha barn som säkert behöver en virkad filt eller en vagnmobil. MEN den här vackra mössan ville jag också ha en av! Så hittills har det blivit en till mig själv med inslag av reflexgarn i ett försök att synas lite bättre i vårt nuvarande vintermörka land. Men den blev inte till förrns jag hade virkat fyra stycken som blev julklappar till mina systrar och systerdöttrar. :)

Virkspirationen till mössan hittade jag hos Jojos blogg "Pysslas piffiga petitesser", fast jag ändrade liiite grann och gjorde START-stolpar, förskjutna ökningar och en annan blomma. Mössan och blomman virkades i DROPS Eskimo* och 7 mm virknål. Mössan blev ca. 59 cm i omkrets och 22 cm hög. Blomman blev 10 cm i diameter ifall någon undrade över det. ;)
* det gick åt ca 2,5 rosa nystan (färgnr 30), knappt 1/2 grått nystan (färgnr 46) á 50 g och 0,8 mm bred reflexgarn (köpte 25 m och det räckte i alla fall till en mössa).

Förkortningar och förklaringar till mönstret:
  • START-st = START-stolpe
  • STÅENDE-fm = STÅENDE-fast maska (gör som den STÅENDE-stolpen men bara med ett omslag om garnet innan du trär virknålen genom den maska där du vill börja nästa varv)
  • st = (vanlig) stolpe 
  • fm = fast maska
  • sm = smygmaska
  • osm = osynlig smygmaska
  • m = maska
  • 2i1 = 2 stolpar (eller 2 fasta maskor till antennen) virkas i samma maska, detta för att öka antalet maskor på varvet. 
  • 2>1 = 2 fasta maskor virkas ihop, detta för att minska antalet maskor på (antennens) varv.
  • [.........] x ... = upprepa vad som står inom hakparantesen x antal gånger. Till exempel: [1 fm, 2i1] x 6 => gör 1 fm och därefter 2 fm i samma maska och upprepa detta 6 gånger.
  • (...) = parentesen visar hur många maskor du ska ha efter varje varv. Detta hjälper dig att upptäcka om något tokigt hände under varvets virkning. Till exempel: (36) => när varvet är klart ska alstret ha 36 maskor.
  • enkla varv = i ett visst antal varv framöver, virkar du samma sorts maskor varvet ut (en i vardera maska från föregående varv). Till exempel: 4 enkla varv med fm => fyra varv med fasta maskor.
Efter det sista ökningsvarvet (varv 11), mätte min rundel 16 cm i diameter och omkretsen blev då ca 59 cm när mössan väl var färdig. Beroende på virkstil (om du virkar hårdare eller lösare än vad jag gör) kanske du behöver justera antalet ökningsvarv. Justera även antalet ökningsvarv om du vill ha en mindre eller vidare mössa. Detsamma gäller antalet mönstervarv. Jag gjorde 11 mönstervarv och avslutade med två enkla varv med fasta maskor, då blev mössan nästan 22 cm lång. Men öka antalet mönstervarv alternativt enkla varv om du vill ha en längre, mer ”baggy” snäckskalsmössa och minska antalet varv om du vill ha en kortare variant.

Mössa
Magisk ring: 6 fm (6)
Varv 2: 2i1 x 6. (12)
Varv 3: [1 fm, 2i1] x 6. (18)
Varv 4: 1 fm, [2 fm, 2i1] x 5, 1 fm. (24)
Varv 5: [3 fm, 2i1] x 6. (30)
Varv 6: 2 fm, [4 fm, 2i1] x 5, 2 fm. (36)
Varv 7: [5 fm, 2i1] x 6. (42)
Varv 8: 3 fm, [6 fm, 2i1] x 5, 3 fm. (48)
Varv 9: [7 fm, 2i1] x 6. (54)
Varv 10: 4 fm, [8 fm, 2i1] x 5, 4 fm. (60)
Varv 11: [9 fm, 2i1] x 6. (66)
Varv 12: [hoppa över 2 m, 5 st i nästa m, hoppa över 2 m, 1 fm] varvet ut.
Varv 13: START-st, 2 st i samma m som START-st, hoppa över 2 m, 1 fm, [hoppa över 2 m, 5 st i nästa m, hoppa över 2 m, 1 fm] varvet ut och gör sedan 2 st i samma m som START-st. Slut därefter varvet med 1 sm i varvets första vanliga st (läs Osynliga avslut om du undrar varför sm görs i just den st).
Varv 14-22: Upprepa varv 12-13 fyra gånger och gör sedan varv 12 en gång till. Slut det sista varvet med 1 osm.
Ta av tråden och fäst lösa trådar.
Varv 22: STÅENDE-fm, fortsätt sedan med vanliga fm varvet ut. Slut varvet med 1 sm i varvets första vanliga fm.
Varv 23: 1 lm, fortsätt sedan med fm varvet ut. Slut varvet med 1 osm.
Ta av tråden och fäst lösa trådar. Klipp av en lång bit reflexgarn (ca 1,5-2 m). Sy reflexgarnet genom de sista två raderna med fasta maskor på något sätt. Jag sydde genom varannat "ben" på de fasta maskorna (varv 22-23) och sedan genom varje främre maskbåge på det sista varvet med fasta maskor (varv 23).



Blomma
Mönstret till blomman hittade jag på Svarta Fårets blogg. Jag gjorde de tre första varven: blommans mitt (med grått garn) och två varv med blomblad (ett med rosa och ett med grått garn). Blomman virkade jag med både Eskimo och reflexgarnet tillsammans (se höger bild ovan). Spara en lång garntråd så du kan sy fast blomman på mössan och...

Ta-daaaa! Mössan är nu klar!!!

Mönstret tillhör Jojo och jag har fått hennes tillåtelse att publicera det här i bloggen. Har du några frågor vad du får och inte får göra med mönstret kan du kontakta henne på hennes blogg. :)

Lycka till,




PS. Glöm inte att jag är jättenyfiken på hur din mössa blev! Så ta gärna en bild på ditt färdiga alster, lägg ut på Instagram eller Facebook och tagga med #lillavirkevira. Tack på förhand! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar